Broarbetet går vidare

Bilden visar arbetsläget under fredagen. Man hinner komma långt med gjutformen på MSS-en. Samtidigt gjuts bropelaren på fundament tre med hjälp av mastpump (grön arm) från Ropsten via rörsystem utmed MSS-en till ytterligare en mastpump, som fyller bropelaren.
Lilla Lidingöbron11 maj 2020 kl 07.203

Föregående vecka hann man med mycket på MSS-en. Man färdigställde också formen och gjöt bropelaren fundament nummer tre, arbetade i kassunen fundament fyra, blev i stort sett färdig med pålslagning fundament 11A och enhel del annat.

Inbrädning av trågets undersida har skett (notera genomföringar för stålvajrar i trågets ände, se tidigare reportage). Undersidan kommer ju att bli synlig. För att få en snygg yta stryker man först cementvatten på brädorna...

...därefter borstar man av cementdamm och sprutar över ytan med en olja...

...slutligen skrapas ytan jämn.

Armering av tråget hinner komma en bra bit på väg innan veckans slut.

Den täta armeringen för bropelaren, fundament tre, är färdigställd och formen byggs klar.

Under fredagen gjuts bropelaren.

Intilliggande fundament nummer fyra. Här har man förseglat de vattenfyllda pålarna, och armering är påbörjad.

Vid fundament 11A hinner man slå ned alla pålar utom en. Ett skydd för gång- och cykeltrafikanter har byggts på stålbron.

I Torsviks arbetsområde passar man på att gjuta betongdäck för fundament nummer tio (den blivande brogrenen). Det blir ett stort fundament, och man behöver fyra däck som ska placeras bredvid varandra.

Vid det blivande landfästet nära Islinge hamnväg undersöks bergbotten efter sprängningarna. Detta inför kommande formsättning och gjutning.

Text och foto: Bo Vading
bovading@msn.com
Alla artiklar av Bo

Kommentarer

  1. Hej..kul att följa båda ”by bike” och här. Men fattar icke riktigt detta med väggarna ..skall vi åka nede i V”et eller skall hela v”et fyllas med betong…. då kan vi ju icke se vattnet:-). (Mulig konstig fråga:-)..). Kan du icke lägga ut en liten bild på den klare broen?
    Med vänlig hälsning,
    Karin

  2. “Tråget” är en ihålig konstruktion som håller upp vägbanan. Vägbanan går också ut över sidorna på tråget. Se översiktsbilden, vägbanan sträcker sig också över “vingarna”. Jämför med stora bilbron, där en stålkonstruktion håller upp vägbanan.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *