
Veckan började med bra väder och avslutades med blåst och regn. Fortfarande fokuseras arbetet över hela bron på spårsidan.

Skiljet mellan spårbron och landfästet Torsvik avslutas med stålskoningar...

...som placeras, mäts in...

...och under torsdagen gjuts fast tillsammans med armering i broslutet och i landfästet.

Under veckans början justeras rälsens höjd och sidoläge med millimeternoggrannhet. I bild görs just finslipningen av den sista skarven mellan de nylagda rälsen och de tidigare.

Man bygger kabelrännor och lägger ut gula kabelrör inför fastgjutning av slipers i en första mindre etapp. Etappen når inte ända fram till den nya brogrenen (stöd 10), och den behöver inte armeras. Etappens avslutning syns i bildens nedre kant.

Gjutningen utförs på fredagen. En betongpump trycker ut betong från Islinge hamnväg. Den gula kranen...

...lyfter upp pumpslangens sista del.

Fredag eftermiddag är gjutningen klar, men vind och regn har tilltagit kraftigt. Betongen skyddas av plast och nedtyngda isolermattor inför ovädret Otto, som förväntas till natten. I förgrunden syns färdiggjord armering, som ska monteras i nästa etapp.

Dagen efter, lördag, har den första gjutningen brunnit/härdat tillräckligt för att kunna avtäckas. Armering av nästa etapp påbörjas genast.

Montering av spårsidans räcke fortsätter på huvudbron. Notera också de gjutna stolpfundamenten.

Man bygger form och gjuter fundament till signalstolpar. Notera ingångshål för kablar i fundamentets långsida.

BTillbehör till rälsens växellådor monteras.

I bildens högra del, förgrunden, syns en ännu inte färdigmonterad växellåda. Längre bak syns signalstolpen på fundamentet, som påbörjats i förrförra bilden.

Växellådan är färdigmonterad.

Man börjar också fästa urspårningsräls. Varje räl kapas i rätt längd...

...och fästs på insidan av spåren på sjösidan. Urspårningsräls svetsas inte samman.

Vy över det beskrivna området.