Båttrafiken leds om

Omläggning av passage för båttrafik innebär, att man nu måste göra en försiktig gir och passera mellan kassunerna, fundamenten nummer fyra och fem.
Lilla Lidingöbron10 april 2020 kl 09.514
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
Text och foto: Bo Vading
bovading@msn.com
Alla artiklar av Bo

Kommentarer

  1. Tack för reportage!
    Har tre frågor, vilka nog visar att jag inte är ingenjör, men iaf:
    1) måste formen ”brädas in” igen för varje nytt segment då MMS-en skjuts framåt eller kan plankorna ligga kvar? (Mest en fråga om vilken tid/segment detta tar)
    2) hur gör de så att det gjutna tråget sedan vilar på pelaren – det verkar ju inte som att fästena mellan pylon och tråg är färdiga. Eller är de det, och om inte, i vilket stadium görs det?
    3) hur gör man med MMS-en där bron delar sig?

    1. Alltid trevligt med frågor, som visar intresse! Jag kommer efterhand kunna ge bättre info, men försöker här svara efter min förmåga. Även jag lär mig vartefter!
      1. Formen rivs innan man kan skjuta fram MSS-en. Det som kan återanvändas är rimligen en del av uppbyggnaden av formen (där finns olika lager av plank och balkar m m), men inte brädinklädnaden som ligger mot betongen. Men tid tar det, även om arbetslagen vartefter lär sig (utom de som monterat ihop MSS-en, de kan sin produkt sedan tidigare).
      2. Det förmår jag inte beskriva nu.
      3. Efter brons ”delning” används inte MSS-en. Där bygger man ställningar på mer traditionellt sätt, också då med förtillverkade yttre ställningsdelar.

    2. 2) I toppen på pelarna ligger ett lager, för att bron skall kunna röra sig i längsled pga temperatur mm. Pelarna är alltså inte ihopgjutna med överbyggnaden. Så innan överbyggnaden gjuts, själva bron (tråget) så har entreprenören gjutit in ett brolager i toppen på pelarna. Hoppas det var svar på din fråga.

  2. Tack för utförliga svar!
    Vi väntar och se hur punkt två löses – lär ses i kommande reportage!

Lämna ett svar till John Sandström Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *