
Bilden ovan, se reportaget 95 ton och 576 olika sorters armeringsjärn.
Intensiva förberedelser pågår för gjutningar av brotråget, brospann fem, och av pelaren vid blivande brogrenen, fundament tio. Dessutom arbeten vid landfästena Islinge Hamnväg och Torsvik.

Ett stålrör träs över ett kraftigt järn med en fastsvetsad "klo" i änden, som i sin tur träs över det järn som ska bockas in (anas nere till höger i bild). Järnet som bockas najas fast på plats.

Samtidigt pågår inmätning av rör för efterspänning och montering av formskal.

Formskalet mot den kraftiga mellanväggen förses med distansrör och ankarjärn innan skalet skjuts in på plats (se reportaget Utmaningar vid bron).

Nu återstår inte många dagar innan gjutning av tråget kan ske.

På pelaren, fundament sju, gjuts...

..."pallar" för montering av lager. Samtidigt putsas pelarens sidor.

Vid den blivande brogrenen, fundament tio ...

... armeras bropelaren.

Vid blivande landfästet Islinge Hamnväg, ovanpå "monoliterna", gjuts ...

... fem "pallar" för lager. På grund av en komplicerad geometri är dessa lager lite olika riktade.

Vid blivande landfästet Torsvik (nummer 13A) fortsätter byggandet av ramp ...

... samt rensning och justering av bergytan. Det nya landfästet kommer att sträcka sig ända in i detta utrymme.
Vilka fantastiska armeringskonstruktioner! Det är ju nästan synd att dölja dessa med betong!
Väldigt intressant och imponerande!
Stort tack till denna utförliga inblick!
// Jani
Återigen, tack Bo!
Tack!
Man undrar lite över konstruktionen på Ropstens-sidan – det där tråget de gjutit för den sigmoida rälskurvan – är det rentav en viadukt de bygger? Kommer cykel- och gångbanan att gå under spåren?
Du publicerade en fin byggritning över brofästet på Lidingö – finns något liknande för fäster i vår grannsocken?
Tråget/lådan kommer att fyllas med bergkross/makadam. Det är underlag till räls. På plats kan man se att de gjutna väggarna lutar från stationen svagt ned mot den nya bron. Om man står på bron och ser mot Ropsten, så kommer gång- och cykeltrafiken att ledas till höger om spåren (om jag förstått rätt). Kanske kan jag framöver få publicera en ritning.