Kyla och snö vid brobygget

Fredag eftermiddag. Längst uppe till vänster i bild, nära järnvägsövergången lägger man högspänningskablar. Ytterligare en kantbalk har gjutits på landfästet och bitumenisolering har gjorts för att senare kunna fylla landfästet med kross och makadam. Trots tidigare snöoväder har man kunnat undergjuta ett stort stycke av spårområdet på spårbron. Finjustering pågår i delen närmast den höga vägbron. Ytterligare ett parti har täckts med plast och ett parti har täckts med isolermattor och presenningar. Längst uppe till höger monteras räcken.
Lilla Lidingöbron14 mars 2023 kl 04.104

Vecka tio präglades i hög grad av kyla och intensiva snöfall. Trots detta fortsatte brobygget som planerat.

Måndag. Rälsen som lades ut förra veckan mäts in.

Man termitsvetsar och slipar rälsen.

Torsdag förmiddag. Den lagda rälsen är inmätt i höjd och sidläge. På fredag ska partiet fram till den höga vägbron undergjutas. Dygnen innan drabbades Stockholm av ett kraftigt snöfall ("snösmocka") med trafikkaos som följd.

Torsdag eftermiddag. Med hjälp av spadar och högtrycksluft får man bort snön. Delar som inte får kladdas ned av betong plastas in. Varmluftsaggregat körs fram. Området täcks sedan med presenningar och värms under natten till fredag.

Fredag klockan 8 påbörjas gjutningen.

Klockan 15 finslipas den sista delen strax under vägbron.

Veckans början. Formen till tidigare gjutna kantbalk är riven. Notera fästen för räcke och för ledningsstolpe. Form för fortsatt kantbalk byggs fram till landfästets slut.

Balken gjuts under onsdagen.

Man har byggt skydd för det intensiva snöovädret.

Tisdag. Betongrännor för kablar till järnvägen lyfts på plats.

Torsdag. Rör för kablar läggs ned.

Fredag. Man har delvis rivit formen till kantbalken. Asfaltisolering med bitumenduk pågår. I bakgrunden skymtar...

...en kabeltrumma. Sex högspänningskablar av den här dimensionen dras härifrån till Lilla Lidingöbrons mitt. De bildar två "paket" med tre kablar i varje paket. Varje paket är på 33.000 volt. Ett paket används, det andra är reserv.

Från Ropsten till brons mitt dras också två paket med tre kablar i varje. Där paketen möts skarvar man ihop kablarna.

Under veckan monteras en fjäder på vissa ledningsstolpar.

Fjäderns uppgift är, att hålla kontaktledningarna spända. Den reagerar således på t ex klimatförhållanden, kyla, värme, blåst, som påverkar ledningarna. Tidigare använde man nedhängande tyngder.

SL lyfter också ledningsstolpar på plats mellan Lilla Lidingöbron och Ropsten.

Fredag eftermiddag. Utliggare att hänga kontaktledningar i samt annan utrustning kommer på plats vartefter.

Text och foto: Bo Vading
bovading@msn.com
Alla artiklar av Bo

Kommentarer

  1. Tack Bo för dina fantastiska rapporter med beskrivande text och proffsiga bilder. Imponerande dokumentation!!!

  2. Att jobba i dessa extrema väderförhållanden, ni är bara fantastiska!!! Det blir så fint🙌👍👊

  3. Fantastiskt bra berättat och exemplariskt foto. Tack för en fascinerande läsning.

  4. Förmodar att tåget snart ersätts av bussar temporärt, i april?
    Fick höra att man tänker sig påbörjad rivning av gamla bron från 1 april, men kanske är det något senarelagt (vilket är naturligt)?
    För övrigt vore det trevligt om det planterade fler träd vid brofästet.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *